De snelste… van Europa! (2011)

De snelste achtbanen van Europa zijn vast wel bekend bij achtbaanfans, namelijk Furius Baco, Stealth en Silver Star. Maar hoe snel gaan deze banen, door wie zijn ze gebouwd en waar staan ze? Dat zijn de vragen die wij hier beantwoorden, lees dit stuk en leer alles over de snelste achtbanen van Europa.

 

De snelste… van Europa!

 

1. Furius Baco – Port Aventura

Furius Baco is wederom een coaster van het bedrijf Intamin AG, net als de snelste drie achtbanen ter wereld is ook deze baan gelanceerd door middel van hydrauliek. Deze coaster is toch wel deels uniek te noemen, omdat de stoeltjes namelijk niet op de track te vinden zijn, zoals traditioneel, maar ernaast. Op deze baan van 850 meter lengte word uiteindelijk een snelheid bereikt van 135 kilometer per uur, en dat in een tijd van slechts 3,5 seconden. Deze achtbaan is gethematiseerd naar een wijnfabriek en dat zie je vooral terug in het ontwerp van de treinen, de wachtrij en het station en de achtbaan staat in Port Aventura, een groot pretpark in Spanje bij de stad Salou.

 

2. Stealth – Thorpe Park

Stealth, een mini-versie van de grote Kingda Ka in Six Flags Great Adventure. Stealth is 62,5 meter hoog, 400 meter lang en haalt een snelheid van 12,78 kilometer per uur in slechts 1,9 seconden. De lay-out van deze coaster is praktisch hetzelfde als de Kingda Ka. Ook bij deze achtbaan word de trein gelanceerd door middel van hydrauliek. Ondanks de geringe hoogte en snelheid bereikt deze baan alsnog een mooie tweede plaats van de Europese achtbanen. Deze baan staat in het Engelse Thorpe Park.

 

3. Silver Star – Europa Park

Silver Star is zogenoemde hyper-coaster met een traditionele ketting lifthill. Deze baan is gemaakt door B&M en staat in het Duitse Europa Park. Door de lifthill van maar liefst 72 meter hoogte word uiteindelijk een snelheid bereikt van 127 kilometer per uur, wat goed is voor een derde plaats van Europa. De hele baan heeft geen enkele inversie, maar bestaat vooral uit heuvels (camelbacks en bunnyhops) en een Horseshoe element. Grappig feitje is dat deze baan gesponsord is door Mercedes Benz, en er daardoor in de wachtrij van deze achtbaan een aantal raceauto’s van Mercedes Benz te bekijken zijn, bij de uitgang kun je zelfs op de foto in een F-1 wagen.

Interessant om te weten is wel dat dit een van twee achtbanen in het park is die niet van achtbaanfabrikant Mack zijn. De reden hiervoor is dat Europa Park (wat nog steeds eigendom is van de achtbaanfabrikant Mack en daardoor een soort real life catalogus is) voor hun jubileumjaar graag een recordhouder wilde hebben maar er de kennis niet voor had en de tijd er niet voor was om een eigen model te ontwikkelen en te bouwen.

 

4. Colossos – Heide-Park Soltau

Colossos is een houten achtbaan, wederom gefabriceerd door het bedrijf Intamin AG. Op deze houten achtbaan bereik je een snelheid van 120 kilometer per uur, en dat door een gewone lifthill van 60 meter hoogte met een drop van 48,5 meter. Deze achtbaan is een echte out & back coaster, wat betekent dat hij nauwelijks tot nooit onder zichzelf doorgaat en dus relatief gemakkelijk op te bouwen is. De lay-out van de baan bestaat hoofdzakelijk uit airtime heuvels (camelbacks en bunnyhops). De genoemde snelheid is de snelheid die door Heide-Park Soltau zelf aangehouden word, wiskundig gezien is deze snelheid namelijk berekent op ongeveer 110 kilometer per uur.

Het fabricage proces van deze achtbaan is echter wel vergelijkbaar met dat van een stalen achtbaan, alle trackdelen zijn namelijk vooraf in een fabriek gemaakt en als een soort Lego bouwpakket in elkaar gezet. Het voordeel hiervan is dat er hogere snelheden mogelijk zijn en het fabricage en montageproces versneld kan worden omdat er minder werk benodigd is als bij traditionele bouw. Het geeft echter een minder ‘echt’ gevoel. Gelukkig voor de echte fans van houten achtbanen zijn er sinds Colossos nog maar drie van dit soort banen gebouwd; Balder te Liseberg (Zweden), El Toro in Six Flags Great Adventure (Amerika) en T-Express in Everland (Zuid Korea).

Heel vaak word de naam verward met Colossus in Thorpe Park, iets wat niet heel vreemd is. Het zijn echter twee compleet verschillende achtbanen, ze hebben slechts twee dingen met elkaar gemeen. Het eerste is dat ze beide afkomstig zijn van Intamin AG en het tweede is dat het beide recordhouders zijn. Colossus is namelijk een multiloop coaster en heeft maar liefst 10 inversies, iets wat tot de opening van The Smiler (Alton Towers) in 2013 het absolute wereldrecord was.

 

4. Expedition GeForce – Holiday Park

Deze achtbaan, welke ook een snelheid haalt van 120 kilometer per uur, en welke ook gebouwd is door het bedrijf Intamin AG is hetzelfde type coaster als Goliath te Walibi Holland. Deze achtbaan heeft, net als Goliath, in plaats van de traditionele kettinglift een veel snellere en stillere kabellift. De lay-out van deze achtbaan bestaat weer vooral uit airtime heuvels (camelbacks en bunnyhops) met enkele bochten. Wat deze achtbaan echt uniek maakt is de first drop, die maakt namelijk een bocht van 90 graden in vergelijking tot de lifthill. Op 28 april 2010 is er met deze achtbaan een ongeluk gebeurd, tijdens de rit brak de as van een karretje waardoor deze tot stilstand kwam. Er vielen slechts een aantal lichtgewonden en daarna is de achtbaan tot augustus dat jaar gesloten geweest.

 

4. iSpeed – Mirabilandia

Deze achtbaan, wederom gebouwd door het bedrijf Intamin AG en wederom een topsnelheid van 120 kilometer per uur is toch best uniek in vergelijking tot de andere Intamin banen in deze top vijf. In de eerste plaats is dat omdat deze naast een tophat element (zoals bij Stealth, Top Thrill Dragster en Kingda Ka) nog meer bochten, een corkscrew en een inline twist heeft, wat zorgt voor een langere en spannendere rit. In de laatste plaats is dat omdat sommige supports van deze achtbaan vierkante profielen heeft, iets wat niet veel gezien word bij achtbanen, veruit de meeste fabrikanten gebruiken hoofdzakelijk ronde supports.

 

5. Big One – Pleasure Beach, Blackpool

Deze achtbaan, gefabriceerd door Arrow Dynamics staat in het Engelse Blackpool in het park Pleasure Beach Blackpool, wat door de coasterfans soms spottend een groot museum en real life RCT park word genoemd. Wat in feite wel klopt, aangezien de meeste achtbanen echt op en over elkaar gebouwd zijn. De Big One staat aan de buitenrand van het park en heeft een hoogte van 64,9 meter maar bereikt hiermee toch een snelheid van 119,1 kilometer per uur. De first drop van deze achtbaan heeft, net als Expedition Geforce, een bocht van 90 graden ten opzichte van de lifthill.

Vele pretparkfans zullen deze achtbaan altijd de Pepsi Max Big One blijven noemen, dit omdat de baan t/m 2012 in het teken stond van dit drankje. Voordat je de lifthill op reed ging je door een blikje heen (je kan er zelfs op de fotocollage nog wat van zien). De kosten van deze achtbaan bedroegen maar liefst 12 miljoen Britse pond (met de huidige wisselkoers zo’n 16,4 miljoen euro) en was de op een na grootste investering van het park ooit. Voordat deze achtbaan mocht openen moesten er waarschuwingslampen op de lifthill en eerste twee heuvels bevestigd worden vanwege de nabijheid van Blackpool Airport.

 

Ring Racer – Nurnburgring, Duitsland

Ondanks dat deze achtbaan nog steeds niet geopend is heeft deze baan toch een plekje gekregen in de toppunt van Snelheid. Deze baan van S&S Power welke uiteindelijk een snelheid moet bereiken van 217 kilometer per uur heeft tijdens de bouw en testen vele grote vertragingen gehad waardoor hij uiteindelijk nog steeds niet geopend is. De planning is nu om in de zomer van 2011 operationeel te zijn. De Ring Racer is gelegen bij het grote race circuit de Nurburgring in Duitsland en is speciaal gebouwd zodat iedereen kan ervaren hoe het is om in een F1 auto te rijden. De lancering van deze achtbaan is door gecompresseerde lucht, een systeem wat door S&S Power ook gebruikt word om de Dodonpa (de op 3 na snelste achtbaan te wereld) te lanceren.

In oktober 2013 is deze achtbaan voor het eerst daadwerkelijk meerdere dagen achtereen geopend voor publiek. Veel pretparkfans gingen dan ook druk aan de slag om weekendjes Nurburgring te plannen voor het komende jaar en pretparkseizoen. Helaas voor hen werd het circuit en daarbij horende “pretpark” RingWerk overgenomen door een nieuwe eigenaar welke de achtbaan niet meer wilde hebben en dus definitief gesloten werd.

 

De Top 10:

Operationele achtbaan voorjaar 2011

  • 1. Furius Baco – Port Aventura (Spanje) – 135 km/uur.
  • 2. Stealth – Thorpe Park (Engeland) – 128,7 km/uur.
  • 3. Silver Star – Europa Park (Duitsland) – 127 km/uur.
  • 4. Colossos – Heide Park (Duitsland) – 120 km/uur.
  • 4. Expedition GeForce (Duitsland) – 120 km/uur.
  • 4. iSpeed – Mirabilandia (Italie) – 120 km/uur.
  • 5. Big One – Pleasure Beach Blackpool (Engeland) – 119,1 km/uur.
  • 6. Oblivion – Alton Towers (Engeland) – 109.4 km/uur.
  • 7. Goliath – Walibi World (Nederland) – 106 km/uur.
  • 8. Stuntfall – Parque Warner Madrid – 105,6 km/uur.
  • 9. Sky Wheel – Skyline Park (Duitsland) – 105 km/uur.
  • 9. Ukko – Linnanmaki (Finland) – 105 km/uur.
  • 10. Abismo – Parque de Attractions de Madrid (Spanje) – 105 km/uur.

Deze special is in 2011 geschreven door Michel Bons voor RCTLand Inclined. Publicatie van teksten, foto’s en video’s op andere websites dan RCTLand Inclined is dan ook niet toegestaan zonder schriftelijke toestemming. De teksten zijn geschreven door Michel Bons, de informatie afkomstig van rcdb.com en eigen kennis. De afbeeldingen zijn afkomstig van Michel Bons, Corné Blankers, Jos Boudestein, Bjarne de Bont, Timo Soetens, Dirk Ermen, The Themepark Guy of van rcdb.com. Begin 2015 is deze special geüpdate met enkele nieuwe informatie over de genoemde achtbanen.

Michel Bons Geschreven door:

SCHRIJF ALS EERSTE EEN REACTIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *